Als organisatie van een jaarlijkse grote toertocht is het uiteraard belangrijk om zoveel mogelijk deelnemers enthousiast te krijgen om deel te nemen. Toertochten moeten uitdagend, maar vooral heel leuk zijn. Een fietsuitje voor wielerliefhebbers die graag van uitdaging houden en prestatief of recreatief fietsen, maar vooral genieten van het fietsen zelf en van de omgeving waar ze fietsen. Buiten de sportieve uitdaging in onze 13 verschillende routes staat gezelligheid en veiligheid zeker voorop. Niet alleen op het gezellige festivalterrein, maar vooral ook onderweg.
Zoveel mogelijk deelnemers enthousiast maken, is als organisatie natuurlijk een mooi streven, maar is dat dan niet tegenstrijdig met de veiligheid van deelnemers en andere verkeersdeelnemers? Want hoe meer deelnemers, hoe meer verkeersdeelnemers en grote meutes fietsers achter elkaar? Klinkt heel logisch. Dat kan uiteraard tot irritatie leiden bij deelnemers zelf, maar ook bij reguliere verkeersdeelnemers die in “hun”regio hun eigen gang willen gaan.
We zijn als organisatie ook (wieler)liefhebber en zijn ons bewust van de gevaren die op de loer liggen. Hoe proberen we “filerijden” en consequenties hiervan zoveel mogelijk te voorkomen?
Gespreide routes
Tijdens de 31e editie van Vebego Limburgs Mooiste hebben we 13 verschillende routes uitgestippeld. Iedere wielerliefhebber kan sportieve uitdaging vinden in één van onze routes voor racefiets, mountainbike, gravel en de familietocht. De routes zijn verspreid door Zuid-Limburg en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad ook voorzien van de nodige hoogtemeters door (on)bekende klimmen in Limburg daarin op te nemen. Routes zullen elkaar kruisen, maar vooral hun eigen weg volgen. Klik hieronder direct door naar alle routes:
Maximaal aantal deelnemers per route
Niet onbelangrijk, iedere route heeft een maximaal aantal deelnemers. Is een route volgeboekt? Dan houden we ons strikt aan dat aantal, want er is zorgvuldig nagedacht over het maximale aantal en nóg meer deelnemers per route zou de veiligheid (en gezelligheid) alleen maar tegenwerken.
Verschillende en flexibele starttijden
Door verschillende en vooral flexibele start- en finishtijden te hanteren, zorgen we ervoor dat deelnemers zelf kunnen kiezen hoe laat ze starten en hoe laat ze finishen. Hiermee voorkomen we dat alle deelnemers tegelijkertijd starten en gelijktijdig op (ongeveer) dezelfde punten onderweg fietsen. Gespreid starten en finishen leidt ook tot gespreid fietsen om peloton vorming (en gevaarlijke situaties) te voorkomen.
Klik HIER door om het volledige programma incl. start- en finishtijden te zien.
Zo min mogelijk routes die elkaar kruisen
Deelnemers van verschillende routes komen elkaar hier en daar tegen, maar zullen vooral hun eigen weg volgen. Met name bij serviceposten kan het zijn dat er meerdere routes voorbij gaan komen. De punten waarop dit voorkomt zijn beperkt en waar nodig zullen er altijd verkeersregelaars staan die zorgen voor veilige verkeerssituaties.
Zoveel mogelijk verkeersluw
Wielerliefhebbers komen om verschillende redenen in Zuid-Limburg fietsen. De een wil graag bekende iconische klimmen meepikken, de ander wil juist genieten van mooie vergezichten, natuur en rustige wegen. We willen onze deelnemers graag de mooiste plekjes laten zien, met uiteraard een combinatie van beide. Één ding is zeker: alle routes zijn zoveel mogelijk verkeersluw. Bekende punten en klimmen zijn altijd drukker, maar routes zijn zo samengesteld dat verkeersdrukte wordt beperkt. Iedere deelnemer zal ook begrijpen dat dit bij de mountainbike route en de nieuwe gravelroute iets makkelijker gaat, maar ook bij de racefiets routes is daar rekening mee gehouden.
Duidelijke communicatie met omwonenden
Een toertocht is géén wedstrijd. Niet alleen als het gaat om snelheden, maar vooral omdat iedere toertocht deelnemer ook verkeersdeelnemer is. Je zou het haast vergeten, maar behalve wielerliefhebbers zijn ook gewone verkeersdeelnemers veel op de wegen. We begrijpen dat het voor omwonenden vervelend kan zijn als er (veel) meer fietsers onderweg zijn en we streven er dan ook naar om open, duidelijk en zelfbewust te communiceren met omwonenden van onze routes. Kunnen we alle irritatie voorkomen? Vast niet, maar we doen er alles aan om alle belanghebbenden te informeren en met ze in gesprek te blijven over hoe we als organisatie zijnde ervoor kunnen zorgen dat we verkeersdrukte (en irritaties) kunnen beperken tot het minimum.
Klik HIER om informatie voor omwonenden in te zien.
Zoals in de inleiding beschreven klinkt het tegenstrijdig om zoveel mogelijk deelnemers enthousiast te maken, maar tegelijkertijd de verkeersdrukte te willen beperken. Onder het credo “begrip voor elkaar” kunnen we al heel veel situaties voorkomen.
Als organisatie zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid om “filerijden” zoveel mogelijk te voorkomen, deelnemers zijn zich bewust van het feit dat ze verkeersdeelnemer zijn en omwonenden begrijpen dat er één dag meer verkeersdrukte is. Dan komen we al een heel eind om er op 25 mei weer een fantastische en gezellige toertochtdag van te maken!